חוק חדש: מזונות מרגע החלטת בן הזוג על היפרדות

דוד קורצווייל | צילום: אנציקלופדיה יהודית, דעת No Comments on חוק חדש: מזונות מרגע החלטת בן הזוג על היפרדות
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שרת המשפטים, ציפי לבני, פרסמה תזכיר חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין (רישום), שנועד לתת פתרון לבעיית סרבנות הגט והימשכות ההליכים בפני בתי הדין הרבניים באמצעות הסכם קדם נישואין.

במדינת ישראל מתקיימת היום מציאות קשה, בה מוצאים אלפי בני זוג את עצמם, בפרט נשים, במצב של עגינות על אף שברור שאפסו הסיכויים שנישואיהם ישוקמו.

בן הזוג המעגן דורש לא אחת מבת זוגו טובת הנאה תמורת הסכמתו להתיר את הנישואין, לרבות וויתור על זכויות שמוקנות לו. במצב זה מוצאת אישה את עצמה במצב של מלכוד משפטי בו היא מעוכבת גט בבתי הדין הרבניים ונאלצת, לצורך קבלת גט, לוותר במסגרת הסכם הגירושין ויתורים מפליגים על זכויות המגיעות לה מכוח הדין האזרחי.

לפי החוק המוצע, רושם נישואין יציע לבני זוג לחתום על הסכם קדם נישואין, בנוסח שיקבע שר המשפטים או בנוסח שבני הזוג יסכימו עליו, לאחר שנועצו במומחה בדין הדתי.

הסכם קדם נישואין שמוצע להסדירו בחוק הונהג על ידי רבנים גדולים בתורה בארץ ובעולם זה שנים. ההסכם נערך על ידי בני הזוג לפני הקידושין, ובו הם מסכימים שאם במהלך הנישואין יודיע אחד מהם לבן זוגו על רצונו להיפרד, ומשחלפה תקופה שנקבעה בהסכם והם לא הגיעו להסכמה להמשיך בנישואין, ישלם בן הזוג שמאלץ את בת זוגו להישאר נשוי לו יהיה חייב במזונות בסכום שנקבע בהסכם כל עוד הנישואין נמשכים.

הסכם קדם הנישואין קובע שבן זוג שאינו מוכן לכבד את זכות היסוד של בת זוגו לאוטונומיה, ולכבול אותה לרצונותיו ולהישאר במסגרת נישואין בכפייה ישלם מזונות מכוח ההסכם.

עם זאת, החוק נותן לבן זוג שמבקש להמשיך את הנישואין, תקופה של ששה חודשים או תקופה ארוכה מזו בהסכמת בת זוגו, להידבר עם בת זוגו כדי להגיע להסכמות באמצעות יחידת הסיוע בבית המשפט למשפחה או בגישור.



0 תגובות